Консультація з юристом в стилі “питання-відповіді”.


22 August 2023


1. Є постанова КМУ про підняття цін на алкоголь.

На даний момент, на 3 серпня 2023 року, існує проєкт постанови Кабінету Міністрів України, який стосується внесення змін до додатка до постанови КМУ від 30 жовтня 2008 року № 957. Цей проєкт був опублікований Міністерством економіки 12 липня 2023 року, але на даний час він не був прийнятий та не має офіційного опублікованого статусу.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року № 957, яка залишається без змін, визначені мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на деякі види алкогольних напоїв. Докладний текст цієї постанови можна знайти за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2008-%D0%BF#Text.

2. Що це значить для крафтовиків?

Проєкт постанови КМУ передбачає:

– Збільшення цін на деякі алкогольні напої залежно від кодів:
    • Горілка та лікеро-горілчані вироби – на 13%.
    • Віскі, ром, джин – на 25%.
    • Коньяк (бренді) – на 11-12%.
    • Різні види вин – від 28% до 71%.                                        
– Визначення нового способу розрахунку мінімальної ціни на деякі вина.
– Відповідність описів товарів кодам згідно Податкового кодексу.

Якщо постанова буде затверджена, вона набуде сили через 10 днів з моменту офіційної публікації.

Отже, коли визначається нижча межа мінімальної ціни, нижче якої заборонено продаж напоїв згідно з кодом УКТ ЗЕД, ця ціна розраховується як результат перемноження встановлених мінімальних цін, вмісту спирту за об’ємом (у відсотках) та об’єму тари (в літрах), поділеного на 100. Наприклад, для алюмінієвих банок чи скляних пляшок об’ємом 0,33 л та міцністю 7% об’єму, розрахунок виглядає наступним чином: 500 * 7 * 0,33 / 100, де 500 – мінімальна роздрібна ціна, 7 – вміст спирту у відсотках, 0,33 – об’єм тари.

3. Якщо людина продає без акцизу, то як і хто це перевіряє, що винороб продає за підвищеною ціною чи ні ?

На сьогодні діюча постанова Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року №957 “Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв” встановлює найнижчі оптово-відпускні та роздрібні ціни на деякі види алкогольних напоїв. Ця ціна визначається так, що не можна продавати ці напої за ціною, нижчою за встановлену за кодом УКТ ЗЕД.

Згідно з пунктом 2 цієї постанови, Державна податкова служба, органи влади Автономної Республіки Крим, обласні, міські державні адміністрації, відповідно до їх повноважень, контролюють дотримання державних цінових правил суб’єктами підприємницької діяльності різних форм власності, які продають алкогольні напої, якщо у них є ліцензії.

Суб’єкти господарювання, які бажають виробляти алкогольні напої у межах малих виробництв виноробної продукції, подають заяву на отримання відповідної ліцензії до Державної податкової служби. Алкогольні напої, такі як виноградне вино, плодово-ягідне напої та медові напої, які містять більше 8,5% спирту, підлягають обов’язковій маркуванню акцизним знаком.

4. Ціна підвищується на акциз чи на сам продукт?

Мінімальна роздрібна ціна на виноробну продукцію (крім сидру і перрі без додання спирту), зброджених напоїв, які утворилися внаслідок природного бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків і містять не більше 8,5% об’ємного вмісту спирту (без додання спирту), не може бути менше, ніж визначено в постанові Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року №957.

5. Якщо дегустаційна зала закуповує у винороба – літрами без пляшки, то як це моніториться?

Споживча тара повинна бути обов’язковою, з визначеним об’ємом.

Для отримання ліцензії на виробництво алкогольних напоїв для малих виробництв виноробної продукції суб’єкт господарювання подає заяву до Державної податкової служби разом з документами, визначеними Законом № 481. Органи ДПС відіграють основний контрольний роль, а також контроль здійснюють Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та служба захисту прав споживачів.

6. Якщо виробник продає з з власної точки виробництва (дегустаційний зал при виноробні, при підвалах) що для цього необхідно.

Суб’єкти господарювання можуть продавати алкогольні напої та тютюнові вироби в роздріб, якщо вони мають відповідні ліцензії. Ліцензії видаються органами влади за місцем торгівлі та реєструються в фіскальних або місцевих органах. Виробники алкогольних напоїв з власних матеріалів можуть торгувати оптом без додаткової ліцензії. Діяльність також контролюється підпорядкованими органами. Існують КВЕДи, що визначають види діяльності, включаючи роздрібну та оптову торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами.

7. Які зміни до законодавства стосуються ремісничих виробників товарів тваринного походження.

Зміни законодавства визначили поняття “ремісничого харчового продукту”, який є харчовим продуктом тваринного походження і виробляється на одній потужності з власною рецептурою обсягом не більше 1000 кг або 1000 літрів на тиждень протягом року. Вживання терміну “ремісничий” та його похідних дозволено лише для інформації про такі продукти.

Зокрема, стаття 25 Закону “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів” вимагає державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів, для яких не потрібно отримувати експлуатаційний дозвіл.

Законом також були внесені зміни до статті 25, які доповнили вимоги щодо подання інформації від виробників ремісничих харчових продуктів та харчових продуктів тваринного походження, включаючи обсяги виробництва на тиждень протягом року. Якщо заява подається через електронний портал (Портал Дія), вона формується у відповідності до відомостей, передбачених для цієї заяви.

Вищезгаданий Закон вносить зміни щодо державного регулювання продовольчої безпеки та розвитку тваринництва, спрямовані на поліпшення контролю і реєстрації виробництва харчових продуктів, зокрема ремісничих.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання продовольчої безпеки та розвитку тваринництва» (прийняття від 30.06.2023), яким внесені вищевказані зміни до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”  набере чинності 26.10.2023.

Органіатори: Агенція регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад в рамках проєкту «Експертна підтримка ВПО» Програми “Громадськість за демократизацію” за підтримки Інститут економічних досліджень та політичних консультацій за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/…/aid-development-cooperation…). Зміст заходу є виключною відповідальністю АРР ТОТГ і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу та Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.

 


en_USEnglish